Jak odebrać przelew na telefon?
Przelew na telefon to nowoczesna usługa, dzięki której można szybko przesyłać pieniądze innym osobom bez konieczności wypełniania długich formularzy bankowych. Potrzebna jest do tego jedynie aplikacja bankowa z funkcją BLIK i znajomość numeru telefonu odbiorcy. Jeśli znajomy przesłał Ci środki właśnie w ten sposób, przeczytaj, jak odebrać przelew na telefon.
Przelew do innej osoby najczęściej wykonujemy, wchodząc na swoje konto osobiste w bankowości elektronicznej i wypełniając tam formularz polecenia przelewu, w którym trzeba wpisać przede wszystkim numer konta bankowego odbiorcy. Przelew na telefon nie wymaga natomiast znajomości numeru konta odbiorcy i w odróżnieniu od standardowego przelewu realizowany jest od ręki. Jednak aby go móc otrzymać, odbiorca musi spełnić pewne warunki m.in. mieć zarejestrowany numer telefonu w usłudze BLIK.
Przelew na telefon – co to za usługa?
Przelew na telefon dostępny jest w ramach usługi BLIK, czyli popularnego systemu szybkich płatności mobilnych bez użycia karty. Jest to całkowicie polski system, który powstał w 2015 r. z inicjatywy 6 instytucji: Alior Banku, PKO BP, mBanku, Banku Millennium, ING Banku Śląskiego oraz Banku Zachodniego WBK (obecnie Santander Bank Polska). Dzisiaj BLIK dostępny jest już w większości banków i korzysta z niego niemal 15 mln klientów.
Przypomnijmy, że za pomocą BLIK-a można przede wszystkim płacić za zakupy oraz wpłacać i wypłacać gotówkę z bankomatu z użyciem swojego smartfona. Wykorzystuje się do tego płatności zbliżeniowe lub kod BLIK. Oprócz tego BLIK oferuje także inne usługi i jedną z nich są właśnie przelewy na telefon.
Jak działa przelew na telefon BLIK?
Przelew na telefon BLIK to przelew natychmiastowy, który dociera do odbiorcy od razu po zleceniu płatności i to bez względu na porę i dzień tygodnia. Z technicznego punktu widzenia jest on realizowany między rachunkami bankowymi nadawcy i odbiorcy, a więc dokładnie tak samo jak standardowy przelew. Istotną różnicą jest jednak sposób zlecenia płatności. W tym celu bowiem wystarczy w aplikacji bankowej wykonać trzy proste czynności:
- wskazać numer telefonu komórkowego odbiorcy płatności (można go wybrać z listy kontaktów lub wpisać ręcznie),
- wpisać kwotę przelewu,
- zaakceptować przelew mobilną autoryzacją.
Zarówno nadawca, jak i odbiorca przelewu są zatem identyfikowani przez system według numerów telefonów. Właśnie dlatego do realizacji takiego transferu jego nadawca:
- nie musi logować się do swojego konta osobistego w bankowości elektronicznej,
- znać rachunku bankowego odbiorcy.
Przelewy na telefon przydają się więc głównie do szybkiego przekazywania pieniędzy między osobami fizycznymi. W ten sposób można zrobić np. szybką zrzutkę na prezent dla kolegi z pracy, czy też oddać znajomemu pieniądze za zakupy.
Dowiedz się więcej: Czy do przelewu wystarczy numer konta? Objaśniamy wymogi banków.
Jak odebrać przelew na telefon?
Przy okazji wyjaśniania działania usługi przedstawiliśmy też instrukcję, jak wykonać przelew na telefon. A jak go odebrać? Taki przelew wpływa po prostu na konto bankowe odbiorcy. Jednak aby się tak stało, odbiorca musi mieć takie konto oraz:
- zainstalowaną na telefonie aplikację bankową z funkcją przelewów na telefon BLIK,
- zarejestrowany numer telefonu w usłudze Przelew na telefon w celu powiązania go z rachunkiem bankowym.
Dokładnie te same warunki należy spełnić, by móc wysyłać przelewy na telefon.
Jak zarejestrować numer w usłudze Przelew na telefon?
Rejestracja numeru telefonu w usłudze Przelew na telefon wymaga najpierw zainstalowania na smartfonie aplikacji bankowej. Oczywiście powinna być to aplikacja mobilna banku, w którym prowadzi się konto osobiste i która zapewnia dostęp do przelewów BLIK. Posiadając już taką aplikację, możesz przystąpić do rejestracji numeru telefonu w usłudze. W tym celu wykonaj kolejno następujące czynności:
- Zaloguj się do aplikacji.
- W Ustawieniach znajdź usługę Przelew na telefon.
- Wybierz opcję Zarejestruj numer.
- Potwierdź rejestrację numeru telefonu kodem PIN do aplikacji bankowej.
To wszystko. Taka rejestracja numeru swojej komórki zapewni Ci możliwość zarówno wysyłania, jak o odbierania przelewów na telefon BLIK.
Jak odebrać przelew na telefon BLIK bez rejestracji numeru?
Jeśli odbiorca przelewu na telefon nie ma zarejestrowanego numeru w usłudze, to w większości przypadków nie odbierze takiej płatności. Co więcej, nabywca niemal od razu po zleceniu transferu otrzyma informację zwrotną, że transakcja nie zostanie wykonana właśnie z tego powodu. Należy bowiem pamiętać, że aby przelew na telefon mógł być zrealizowany, wskazany numer telefonu odbiorcy musi być powiązany z jego rachunkiem bankowym.
Warto jednak wiedzieć, że swego czasu można było odebrać przelew na telefon bez rejestracji numeru w BLIK. W takiej sytuacji odbiorca otrzymywał bowiem SMS-em link do strony internetowej, na której mógł wpisać numer konta bankowego do odbioru płatności. Obecnie jednak takie rozwiązanie rzadko jest stosowane. Powodem tego są liczne oszustwa, przy których „link do BLIK-a” wykorzystywany jest do wyłudzania danych.
Dzisiaj niektóre banki wysyłają natomiast SMS-y do odbiorcy przelewu z instrukcją, jak zainstalować aplikację mobilną banku i zarejestrować w niej numer komórki w celu odebrania płatności. Tak robi np. bank PKO BP, który na wykonanie takich czynności daje 7 dni i dopiero po przekroczeniu tego terminu zwraca przelew do nadawcy.
Jak poprosić o przelew na telefon?
Przy korzystaniu z usługi przelewów BLIK warto też wiedzieć o jej praktycznej funkcji, jaką jest prośba o przelew na telefon. Możesz z niej skorzystać na przykład w sytuacji, gdy chcesz upomnieć się o zwrot pieniędzy od znajomego lub poprosić bliską osobę o wsparcie finansowe. Jak wysłać taką prośbę o przelew na telefon? Poniżej instrukcja, jak to zrobić:
- Zaloguj się do aplikacji bankowej.
- Wejdź do szczegółów usługi BLIK.
- Wybierz opcję „Prośba o przelew”.
- Z listy kontaktów wybierz osobę, którą chcesz poprosić o płatność.
- Wpisz kwotę przelewu oraz jego tytuł.
- Potwierdź prośbę o przelew.
Taka prośba zostaje automatycznie wysłana do wybranej osoby i jest aktywna przez określony czas (np. 3 dni). Wystarczy, że odbiorca ją zaakceptuje, a żądany przelew zostaje od razu przesłany na telefon do nadawcy prośby.
Które banki umożliwiają korzystanie z przelewów na telefon?
Wiesz już, że aby odebrać przelew na telefon, należy mieć konto i aplikację w banku, który obsługuje takie płatności. Aktualnie na liście banków, które to oferują, znajdują się następujące instytucje:
- Alior Bank,
- mBank,
- PKO BP,
- Bank Pekao,
- Santander Bank Polska,
- Bank Millennium,
- VeloBank,
- Credit Agricole,
- BOŚ Bank,
- BNP Paribas,
- Citi Handlowy,
- Nest Bank,
- Bank Pocztowy,
- SGB,
- Bank Spółdzielczy Rzemiosła w Krakowie,
- Bank Spółdzielczy w Brodnicy.
Do jakiej kwoty można otrzymać przelew na telefon BLIK?
Chcąc wysyłać i odbierać przelewy na telefon, warto mieć świadomość o pewnych ograniczeniach tej usługi. Obowiązują bowiem limity w bankach dla takich płatności, które zazwyczaj określone są kwotowo dla pojedynczej transakcji lub jako limit dzienny dla łącznej sumy przelewów. Każdy bank ustala go też na innym poziomie. Przykładowo, kwota jednego przelewu na telefon może wynieść maksymalnie:
- w VeloBanku i ING Banku Śląskim – 500 zł,
- w mBanku i Credit Agricole – 1000 zł,
- w Banku Millennium – 2000 zł.
Co ważne, takich limitów przelewów na telefon nie można zmieniać, tak jak jest to możliwe np. w przypadku limitów płatności kartą.
poprzedni